Відділ продажів відіграє важливу роль у бізнесі. У цій статті ми розповідаємо, як створити відділ продажів із нуля, використовувати CRM для автоматизації та оптимізації процесів для максимального зростання продажів.
Продажі — це двигун будь-якого бізнесу. Але інколи хаос у роботі, відсутність контролю над лідами та неефективна комунікація зводять нанівець усі зусилля менеджерів. Чи можливо побудувати відділ продажів, який працює як злагоджений механізм, навіть якщо ви стартуєте з нуля?
Сьогодні ми розглянемо покроковий план створення ефективного відділу продажів з CRM. Виділяють такі етапи створення ефективного відділу продажів:
- Етап 1: Аудит продукту та аналіз ринку
- Етап 2: Оцінка бізнес-процесів
- Етап 3: Впровадження програми CRM для відділу продажів
- Етап 4: Найм співробітників для ефективних продажів
- Етап 5. Оцінка та оптимізація роботи відділу продажів
Сьогодні ви дізнаєтеся, як проаналізувати продукт і ринок, оптимізувати роботу команди, збільшити конверсію угод, а також як NetHunt CRM допоможе вам не лише впорядкувати процеси, а й заощадити до 30 % часу всього відділу.
Підготовка до створення відділу продажів
Займаючись побудовою структури та функцій відділу продажів із нуля, легко втратити фокус, заглибившись у несуттєві деталі. Щоб цього уникнути, варто зосередити зусилля на трьох базових елементах, які визначають ефективність роботи відділу.
Успішна система продажів будується на трьох ключових питаннях:
- Що продаємо й кому? — Визначає продукт у зв’язці із цільовою аудиторією.
- Як продаємо? — Визначається через бізнес-процеси та стратегії.
- Хто продає? — Люди, які реалізують ці процеси на практиці.
Продукт і цільова аудиторія
Перш за все, продукт має відповідати потребам своєї аудиторії — інакше його просто не куплять. Перед запуском необхідно чітко визначити свою цільову аудиторію: сегментувати її, зрозуміти потреби кожної групи та проаналізувати, як саме вони приймають рішення про покупку. На основі цього можна скласти відповідну пропозицію та розробити ефективну маркетингову стратегію.
Бізнес-процеси
Компанія має продумати поетапну тактику зростання продажів і прибутку. Для кожного етапу визначаються конкретні KPI, які допоможуть відстежувати проміжні результати. Варто також наперед визначити систему оцінки та мотивації персоналу, а також методи конкурентної боротьби на ринку.
Команда
Люди — один із головних ресурсів продажів. Важливо побудувати ефективну систему пошуку, відбору й адаптації співробітників, а також створити умови для їхнього професійного розвитку всередині компанії.
Крім того, необхідно чітко розподілити функції та зони відповідальності відділу продажів, забезпечити команду інструментами для продуктивної роботи — зокрема, CRM-системами, які підтримують як продажі, так і HR-процеси, наприклад автоматизацію найму чи адаптації новачків.
Збудувати ефективний відділ продажів із нуля — завдання, яке вимагає стратегічного підходу. У центрі — три ключові складові: правильно визначений продукт і цільова аудиторія, налагоджені бізнес-процеси та сильна команда. Саме баланс між цими елементами дає змогу створити систему, здатну стабільно генерувати продажі та адаптуватися до змін ринку.
Етап 1: Аудит продукту та аналіз ринку
Детальний аналіз цільової аудиторії, продукту та конкурентних пропозицій потрібен для ефективних продажів: побудови маркетингової стратегії, вибору каналів реклами, індивідуальної та адресної комунікації з потенційними клієнтами.
Аналіз включає декілька кроків:
1. Визначте та сегментуйте ЦА: опишіть вік, стать, соціальний статус, рівень освіти та доходів. Потенційними клієнтами можуть бути: і домогосподарка 45 років, і водій таксі 27 років. Цих людей привабить різна реклама, для пошуку та покупки продукту вони будуть використовувати різні канали (інтернет, оголошення в газеті і так далі).
2. Виходячи з обраних сегментів, складіть портрети майбутніх клієнтів: хто ці люди? Який у них спосіб життя, інтереси, потреби, цінності? Максимальну ефективність дадуть опитування, фокус-групи та інші види маркетингових досліджень.
3. Визначте «болі» клієнтів та сформуйте вигоди, які отримає кожен із сегментів, придбавши ваш продукт.
4. Визначте УТП (унікальні торгівельні переваги) вашого продукту. Хороші УТП вигідно відрізняють продукт від конкурентів, відповідають основній потребі ЦА, а також викликають готовність придбати продукт.
Три складові УТП:
Конкретність. Уникайте загальних формулювань на зразок «найкращий на ринку». Краще надайте факти, щоб клієнт сам зробив потрібні висновки, це більш переконливо.
Унікальність. Вигода від покупки продукту повинна бути унікальною, інакше покупцеві немає сенсу пробувати саме ваш продукт.
Ефективність. Зробіть акцент на найважливішу вигоду для потенційного клієнта.
Отриману інформацію корисно оформити у вигляді інфографіки, презентації чи буклету, щоб використовувати для подальшої роботи з клієнтами та відділом продажів.
Етап 2: Оцінка бізнес-процесів
Щоб грамотно побудувати відділ продажів, важливо самому розуміти бізнес-процеси в компанії. Прозорі бізнес-процеси дозволяють ставити чіткі завдання відділу продажів та відслідковувати ефективність з перших місяців роботи.
На цьому етапі потрібно визначити та проаналізувати ключові бізнес-процеси, які найбільш важливі для досягнення цілей та збільшення попиту. Корисно провести SWOT-аналіз —своїми силами або із залученням фахівців.
SWOT-аналіз бізнес-процесу — це оцінка його сильних та слабких сторін (внутрішні фактори), а також потенційних можливостей та ризиків (зовнішні фактори). Отриману інформацію використовують для побудови подальшої стратегії, розвитку та управління ризиками.
Самостійно зробити SWOT-аналіз процесу можна з залученням керівництва та персоналу компанії:
- Спочатку проводиться опитування (анкетування) співробітників.
- Потім відповіді зіставляються, оцінюється їх схожість та формується своєрідна карта сильних та слабких сторін, можливостей та ризиків.
- Отримані результати представляються в наочній таблиці.
Отримані в ході SWOT-аналізу дані можна використовувати для формування KPI, а також, коли необхідно розібратися, через що знизилася ефективність продажів. Щоб коректно визначити KPI і зрозуміти, як їх покращити, варто почати з комплексного аудиту відділу продажів.
Етап 3: Впровадження програми CRM для відділу продажів
CRM-система — це ефективний інструмент для підвищення продажів. Вона спростить роботу та позбавить від ручної праці навіть невеликий бізнес та індивідуальних підприємців. На ранніх етапах набагато простіше налагодити та автоматизувати бізнес-процеси. До того ж, якщо впровадити CRM-систему, коли в команді всього 2-3 людини, то потім буде легше навчити новачків.
CRM (Customer Relationship Management) — це програма, яка використовується для контролю та автоматизації продажів на всіх етапах. CRM-система для управління продажами допомагає відстежувати як загальну успішність роботи сейлз-відділу, так і контролювати просування кожного клієнта по воронці.
Українська NetHunt CRM має низку переваг, які роблять її особливо зручною для роботи відділу продажів.
Автоматизація рутини
Важлива перевага — можливість автоматизації рутинної роботи. NetHunt CRM автоматично створює картки лідів із форм, листів чи чатів, запускає автоматизації (наприклад, після першого контакту — надсилає листа, ставить завдання, змінює етап у воронці) та нагадує менеджеру, коли настав час зробити нагадування.

Воронка продажів
CRM також надає повну свободу в налаштуванні воронок продажів — для кожного бізнес-процесу можна створити окрему структуру з власними етапами, полями та умовами. Це особливо важливо для компаній із довгим циклом угод або складною структурою клієнтів.

Аналітика
Для керівників відділів продажів важливо мати доступ до оперативної аналітики. NetHunt CRM будує звіти та дашборди в режимі реального часу: аналізує ефективність менеджерів, показує конверсії на різних етапах, дає змогу оцінювати виконання планів і прогнозувати продажі.
Історія комунікації
NetHunt збирає інформацію по всіх контактах із кожним клієнтом з різних джерел. Переписка в пошті, чат, телефонний дзвінок — усі ці дані будуть збережені у картці клієнта.
Всі канали комунікації в одній системі
NetHunt CRM інтегрується з електронною поштою, чатами, месенджерами, телефоном, формами на сайті та іншими каналами. Це дозволяє вести комунікацію з клієнтами в одному інтерфейсі, не перемикаючись між різними платформами, зберігати цілісність історії спілкування та реагувати швидше.
Усе це робить NetHunt CRM повноцінним інструментом для побудови системного відділу продажів.
Етап 4: Найм співробітників для ефективних продажів
Ефективні продажі та перехресні продажі неможливі без якісного підбору персоналу, адже саме на виконавців покладено відповідальність за реалізацію задач відділу продажів.
Сьогодні застосовуються методи підбору менеджерів з продажів з різною ефективністю.
Інтерв'ю. На стандартне інтерв'ю впливає велика кількість суб'єктивних факторів. Особиста симпатія, привабливість кандидата, його підготовленість відповідати «правильно» можуть призвести до переоцінки компетенцій. З іншого боку, якщо кандидат не вразить HR-менеджера через велике хвилювання чи збентеження, компанія може втратити компетентного співробітника. Статистика підтверджує спостереження: адекватно оцінити компетенції за допомогою стандартного інтерв'ю виходить лише в 20% випадків.
Рекомендації з попередніх робіт. Безперечно, цей спосіб не може використовуватися як самостійний метод відбору кандидатів. Відгуки попередніх роботодавців досить суб'єктивні, і точність методу знаходиться на рівні 30%. Однак, метод може допомогти уточнити ряд питань та прийняти остаточне рішення.
Тестування —набагато об'єктивніший метод оцінки кандидатів. Разом з тим, його точність залежить від правильності складання тестів і досягає 40%.
Інтерв'ю за компетенціями дозволяє не просто з'ясувати, як людина справляється зі складнощами, але й оцінити реальний досвід вирішення задач. У ході інтерв'ю питання апелюють до минулого кандидата: «Чи траплялося у вашій роботі ...?», «Як ви справлялися з ...?». Такий підхід до бесіди має вражаючу результативність — близько 60%.
Підбір персоналу — досить складний напрямок роботи. Уже на етапі найму співробітників та формування структури відділу продажів CRM виявиться корисною. NetHunt CRM організує всю інформацію по претендентам з пошти та Linkedin, збереже історію комунікації, допоможе з шаблонами відповідей та нагадає про заплановані зустрічі та дзвінки.
Етап 5. Оцінка та оптимізація роботи відділу продажів
Управління відділом продажів має на увазі безперервну оцінку та оптимізацію. Оцінюється як загальна успішність стратегії та тактики продажів, так і якість роботи окремих менеджерів.
Щоб оцінити ефективність продажів, необхідно контролювати обсяг вхідних звернень, приріст кількості перших покупок, середню вартість замовлень, а також обсяг подальших продажів і, звичайно, дохід компанії.
Для оцінки роботи менеджерів з продажів встановлюються та вимірюються ключові показники ефективності для кожного співробітника: загальна вартість закритих операцій, обсяг витраченого часу, кількість прийнятих дзвінків та інші.
У цьому контексті CRM для відділу продажів виступає незамінним інструментом, оскільки значно полегшує та спрощує створення звітності та контроль роботи відділу продажів. Це ідеальна програма, яка допомагає менеджерам з продажів стежити за таймінгом, пріоритетністю та успішністю виконання завдань.
Наскільки стабільним та надійним буде відділ продажів, залежить від його «фундаменту» : якісного продукту, налагоджених бізнес-процесів та людського ресурсу. Використання CRM допоможе в управлінні продажами: як маркетологам та керівникам, так і сейлз-менеджерам.
Пʼять поширених помилок будування відділу продажів
Побудова відділу продажів — багатоетапний процес, у якому складно не допустити помилок. Однак серед них є по-справжньому фатальні помилки, які здатні звести до нуля всю роботу навіть стабільного бізнесу. У цій статті ми розповімо, чого не можна допустити ні в якому разі та як CRM-система у відділі продажів допоможе уникнути фатальних помилок.
1. Не відповідати клієнтам вчасно
Швидкість реакції відіграє вирішальну роль, коли покупці вибирають із кількох однакових пропозицій. Якщо ви пропустили дзвінок, клієнт не стане чекати, поки з ним зв'яжуться. Швидше за все, навіть не запам'ятає назву компанії, а зателефонує конкурентам. Це стосується всіх каналів комунікації, включаючи електронну пошту, месенджери та соціальні мережі.
Сьогодні швидкість та якість обслуговування — основні переваги в умовах конкуренції. 50% компаній планують направити додаткові кошти на покращення клієнтського сервісу.
Щоб не відставати від зростаючих вимог ринку, використовуйте CRM-систему для Gmail. CRM — це програмне забезпечення для управління комунікацією з клієнтами на всіх етапах. Вона об'єднує календар, пошту, месенджери та телефонію. Ви зможете моментально отримувати повідомлення про нові заявки та звернення клієнтів по всіх каналах, при цьому використовуючи всього одну програму.
2. Покладатися на пам'ять і не вести звітність
Ще одна популярна помилка молодого бізнесу — вести записи в Excel та блокнотах. На заповнення витрачається час, потрібну інформацію легко забути або втратити. Неможливо проконтролювати якість та достовірність даних: невдалий дзвінок можна не вносити в таблицю.
Рішення — це CRM-система, яка автоматизує більшу частину рутинних процесів. За допомогою CRM ви зможете вести уніфіковану базу даних з усією інформацією по клієнтам, призначати задачі та контролювати хід їхнього виконання.
На якому етапі варто задуматися про перехід на CRM? Проста та недорога CRM-система підійде навіть індивідуальному підприємцю. Поки даних трохи, їх набагато легше перенести в програму. Окрім того, нові співробітники відразу починатимуть роботу в CRM, що дозволить уникнути перехідного періоду.
3. Не персоналізувати спілкування з клієнтом
70% покупців відзначають, що віддають перевагу компаніям з високою якістю обслуговування, а 17% — готові платити більше, якщо сервіс на гідному рівні. Людей відштовхує, коли менеджери постійно змінюються, ставлять одні й ті самі питання, забувають про терміни, домовленості та побажання покупців.
У CRM-системі фіксується уся історія спілкування з кожним клієнтом. Співробітник, який відповів на телефонний дзвінок, побачить у програмі ім'я клієнта, статус його замовлення, актуальні задачі, іншу важливу інформацію. Це персоналізує спілкування та підвищує лояльність клієнтів.
4. Перекладати всю відповідальність на відділ маркетингу
Нерідко трапляється ситуація, коли відділ продажів звинувачує маркетинг у тому, що ліди неякісні.
Дослідження показують, що такий поділ відповідальності призводить до зниження ефективності, а ось спільна робота відділів продажів та маркетингу здатна поліпшити результати на 20%.
Щоб досягти цих показників, проаналізуйте спільно з маркетологами воронку продажів, уточніть найбільш конверсійні сегменти аудиторії, узгодьте ключові цінності продукту.
З боку маркетологів буде потрібно переглянути способи формування інтересу та донесення цінності. Відділу продажів в свою чергу потрібно:
- заповнювати детальну інформацію по кожному ліду;
- працювати не тільки з «гарячими», але й «теплими» лідами за допомогою листів та дзвінків;
- оперативно відповідати на звернення клієнтів.
Для цих цілей потрібна CRM-система, яка забезпечить розгорнуту аналітику на всіх етапах воронки продажів, не дасть забути зв'язатися з клієнтом, автоматизує частину завдань по веденню бази даних.
5. Призначати нереалістичні KPI
Завищені KPI не тільки не призводять до зростання продажів, але й мають побічні ефекти:
- Демотивація через неможливість досягти «планки», вигорання та текучка.
- Хитрість та шахрайство, до яких змушені вдаватися менеджери, щоб виконати нереалістичний план.
- Зниження обсягу продажів, оскільки увага сейлз-менеджерів зосереджується лише на «гарячих» клієнтах.
- Зниження лояльності клієнтів та повторних звернень через те, що продажі стають занадто нав'язливими, а задоволеність покупця відходить на другий план.
Система мотивації повинна бути реалістичною, досяжною, зрозумілою для сейлз-менеджерів. Тоді їм не потрібно буде вдаватися до махінацій — співробітники будуть зосереджені на якісній роботі. KPI відділу продажів, зазвичай, включають такі показники, як оброблені ліди та відсоток угод, що відбулися, кількість пропущених викликів, швидкість відповіді та тривалість розмови, час обробки замовлення, середній чек, повторні продажі, причини відмов.
Формування системи KPI, яка підвищує зацікавленість співробітників та одночасно сприяє досягненню цілей бізнесу — тривалий та індивідуальний процес. CRM-система допоможе детально відстежити показники ефективності відділу та кожного співробітника до і після впровадження системи KPI.
Висновки
Побудова ефективного відділу продажів вимагає системного підходу, аналітики та сучасних інструментів. Починаючи з аналізу продукту й ринку, через оптимізацію бізнес-процесів до впровадження CRM-системи — кожен етап важливий і має свою роль у майбутньому успіху.
З правильною стратегією, потужною командою та сучасною CRM — навіть старт з нуля може перетворитися на успішну історію.
Популярні запитання
Що робить відділ продажів?
Відділ продажів займається залученням клієнтів, укладанням угод, підтримкою взаємовідносин із покупцями та збільшенням прибутку компанії. Його основні завдання — консультувати клієнтів, демонструвати цінність продукту, вести переговори, оформлювати угоди та підтримувати довгострокові відносини з покупцями.
Що має вміти менеджер із продажів?
Менеджер із продажів має володіти навичками комунікації, ведення переговорів, роботи із запереченнями, аналізу потреб клієнтів, тайм-менеджменту та роботи з CRM-системами. Також важливими є вміння переконувати, працювати із цифрами та прогнозувати результати продажів.
Скільки є етапів продажів?
Класична схема продажів включає п’ять основних етапів. Спочатку йде пошук та залучення потенційних клієнтів, після чого відбувається встановлення контакту та виявлення потреб. Далі менеджер презентує продукт або послугу, працює із запереченнями та веде переговори. На завершальному етапі відбувається закриття угоди та подальша підтримка клієнта.
Що має робити керівник відділу продажів?
Керівник відділу продажів відповідає за розробку та впровадження стратегії продажів, постановку цілей і контроль їх виконання командою. Він займається навчанням і мотивацією менеджерів, аналізує ефективність продажів та впроваджує покращення.Також керівник працює з ключовими клієнтами, масштабує процеси та взаємодіє з іншими відділами компанії для підвищення ефективності продажів.
Зміст
Підпишіться на CRM Lab
Отримуйте інформацію про останні тренди та стратегії для вашого бізнесу!